چین بزرگترین برنده رونق تجدیدپذیرها در آمریکا

چین بزرگترین برنده رونق تجدیدپذیرها در آمریکا

تاریخ 1399/05/27 تعداد بازدید 1556
کپی آدرس این مطلب
چین بزرگترین برنده رونق تجدیدپذیرها در آمریکا

از دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر و بحران نفتی در دهه ۱۹۷۰ آمریکا همواره رویای خودکفایی در تامین انرژی را دنبال می کرد.

 به گزارش ایسنا، ادامه بحرانهای نفتی و شوکهای شدید قیمت نفت برای آمریکا روشن کرد که هرگز با اتکا به سوختهای فسیلی نخواهد توانست به خودکفایی در تامین انرژی دست پیدا کند حتی اگر صادرکننده بزرگ نفت شود. اکثر شهروندان آمریکایی هم بر این باورند که دولت باید منابع جایگزین انرژی را به جای منابع سوختهای فسیلی توسعه دهد.

خواه به منظور دنبال کردن خودکفایی در تامین انرژی بوده باشد یا به منظور مقابله با تغییرات جوی، تغییر جهت چشمگیری به سوی انرژیهای تجدیدپذیر در آمریکا در جریان است و انرژی تجدیدپذیر ۱۱.۴ درصد از مصرف انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با چهار درصد در دو دهه پیش را تشکیل داد.

اما با سرعت گرفتن حرکت به سوی توسعه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، آمریکا اکنون با موضوع دیگری روبرو شده که عبارت است از وابستگی بیش از حد به چین برای مواد معدنی مورد استفاده در ساخت سیستمهای انرژی پاک.

چین ۸۰ درصد از عناصر خاکی نادر مورد استفاده آمریکا برای تولید توربینهای بادی، پنلهای خورشیدی، باطریهای خودروی برقی، تلفنهای همراه، رایانه ها، تجهیزات پزشکی، سیستمهای دفاع ملی و حتی فناوریهای نفت و گاز را تامین می کند.

وابستگی به چین

وزارت کشور آمریکا در سال ۲۰۱۸ فهرستی از ۳۵ ماده معدنی را منتشر کرد که برای اقتصاد آمریکا حساس طبقه بندی کرده بود. اما موضوع هشداردهنده این بود که آمریکا برای تامین ۱۴ مورد از این مواد کاملا به واردات چین متکی است و در ۱۰ مورد دیگر ۷۵ درصد از وارداتش از چین است.

این آمار اغراق آور نیست؛ طبق گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، چین ۸۰ درصد از عناصر خاکی نادر مورد نیاز آمریکا در سال ۲۰۱۹ را تامین کرد. با این حال آمار نگران کننده دیگر سازمان زمین شناسی این بوده که آمریکا ۱۸ هزار تن عناصر خاکی نادر را در سال ۲۰۱۸ و ۲۶ هزار تن را در سال ۲۰۱۹ استخراج گرد و همه کنسانتره های معدنی تولید داخل صادر شدند. تا سه دهه پیش آمریکا بزرگترین تولیدکننده این مواد معدنی بود اما اکنون به جایگاه هفتم تنزل یافته است.

اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود و طرح جوی پنج تریلیون دلاری خود را به اجرا بگذارد مثل روز روشن است که سلطه چین بر زنجیره تامین عناصر خاکی نادر آمریکا مستحکم خواهد شد.

بایدن با ارایه این پیشنهاد اعلام کرده است این بسته برای این که آمریکا تا سال ۲۰۵۰ از نظر انتشار کربن صفر شود و در این زمینه با اتحادیه اروپا برابری کند، ضروری خواهد بود. بایدن ۱.۷ تریلیون دلار هزینه فدرال در یک دهه آینده را برای دستیابی به این هدف پیشنهاد و اعلام کرده است که هزینه مالیات دهندگان با لغو تخفیفهای مالیاتی سخاوتمندانه ترامپ به شرکتها و حذف یارانه های صنعت سوخت فسیلی ممکن خواهد شد.

رویای خودکفایی

با توجه به این که چین نیمی از ذخایر عناصر خاکی نادر جهان را در اختیار دارد، آمریکا چاره چندانی به جز افزایش واردات این مواد معدنی از چین برای گذر به انرژیهای تجدیدپذیر ندارد. به خصوص با توجه به این حقیقت که کل جهان در رقابت مشابهی برای کنار گذاشتن سوختهای فسیلی و استفاده از انرژیهای پاک است. بعلاوه خطر این که چین از کنترل استراتژیک خود در تامین عناصر خاکی نادر در جنگ تجاری با آمریکا استفاده کند، یک خطر کاملا واقعی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چندین کارشناس انرژی این واقعیت را مورد تاکید قرار داده و اظهار کرده اند که آمریکا تنها با ابداع فناوریهای انرژی پاک مقرون به صرف و تضمین تولید داخلی و فروش جهانی آنها می تواند به خودکفایی در تامین انرژی دست پیدا کند.

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک