رنگ های نانویی به صرفه تولید شد افزایش طول عمر سطوح

رنگ های نانویی به صرفه تولید شد افزایش طول عمر سطوح

تاریخ 1397/10/02 تعداد بازدید 1344
کپی آدرس این مطلب
رنگ های نانویی به صرفه تولید شد افزایش طول عمر سطوح

محققان کشور موفق به تولید رنگ های نانویی با خاصیت آبگریز شدند که رنگ آمیزی سطوح را تک مرحله ای کرده و باعث جلوگیری از تخریب سطوح می شود.

 سرپوش علمی - حسین نجف خانی مجری طرح رنگ های نانو کامپوزیت آبگریز در گفتگو با مهر اظهار کرد: وجود رطوبت و نشت آب به زیرساخت های مختلف قطعات ساختمانی و صنعتی مساله ای شناخته شده است. آب و رطوبت در صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان، صنایع دریایی، سطوح فلزی و غیره مشکلات بسیاری ایجاد می کند.

وی افزود: در صنایع مختلف، رسوخ آب در مصالح ساختمانی منجر به ترک خوردن و پوسته شدن سطوح رنگ و گچ و ایجاد کپک و قارچ می شود؛ خوردگی سطوح فلزی و فولادی به ویژه در نواحی ساحلی، تضعیف مقاومت مصالح ساختمانی بتنی و همچنین هزینه های بالای نگهداری و نظافت تجهیزات از جمله مشکلات رایج در صنایع است.

مجری طرح رنگ های نانو کامپوزیت آبگریز با اشاره به این طرح گفت: با استفاده از فناوری نانو و دستیابی به یک راه حل عملیاتی برای حل این مشکلات، رنگ های فوق آبگریز با استفاده از افزودنی های نانوساختار را تولید کردیم.

وی با بیان اینکه عموما در رنگ های فوق آبگریز نانویی از نانوکامپوزیت های آلی-معدنی استفاده می شود که استفاده از نانوذرات با خاصیت آبگریز در رنگ به منظور مساله ای شناخته شده است، گفت: آب و رطوبت در صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان، صنایع دریایی، سطوح فلزی و غیره مشکلات بسیاری ایجاد می کند؛ در صنایع مختلف، رسوخ آب در مصالح ساختمانی منجر به ترک خوردن، پوسته شدن سطوح رنگ و گچ و ایجاد کپک و قارچ می شود.

به گفته وی، خوردگی سطوح فلزی و فولادی به ویژه در نواحی ساحلی، تضعیف مقاومت مصالح ساختمانی بتنی و همچنین هزینه های بالای نگهداری و نظافت تجهیزات از جمله مشکلات رایج در صنایع است.

نجف خانی خاطر نشان کرد: در این طرح با استفاده از فناوری نانو و دستیابی به یک راه حل عملیاتی برای حل این مشکلات، رنگ های فوق آبگریز با استفاده از افزودنی های نانوساختار تولید شد.

وی بیان کرد: عموما در رنگ های فوق آبگریز نانویی از نانوکامپوزیت های آلی-معدنی استفاده می شود که استفاده از نانوذرات با خاصیت آبگریز در رنگ به منظور افزایش زبری سطح و در نتیجه افزایش زاویه تماس و بهبود خواص است.

نجف خانی در خصوص مزایای رنگ های نانوکامپوزیتی گفت: آبگریزی، افزایش چسبندگی و نفوذ رنگ بر روی سطح، صرفه جویی در مصرف رنگ، مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا، مقاومت در برابر روغن های معدنی و گیاهی، مقاومت بالا در برابر اشعه UV، عدم تمایل به پدیده زرد شدن، کاهش قیمت نسبت به نمونه های خارجی و پایداری و طول عمر بالا از ویژگی های این محصول به شمار می رود.

نجف خانی اضافه کرد: این محصول به صورت شفاف (بدون تغییر در ظاهر متریال) و همچنین با طیف وسیعی از رنگ های مختلف ارائه شده است و جهت رنگ آمیزی بر روی کلیه سطوح جذبی (گچی، بتنی، سیمانی و آجری)، نمای داخل و خارج ساختمان، کاشی و سرامیک (داخل ساختمان، بیمارستان ها، سرویس های بهداشتی، اماکن عمومی)، چوب و MDF (نماهای چوبی، میز و صندلی) به کار می رود.

وی با بیان اینکه تاکنون رنگ های نانو به گونه ای بوده که به صورت شفاف روی رنگ های معمولی پوشش داده می شوند، گفت: اما این رنگی که تولید کرده ایم همه طیف های رنگی را دارد و به صورت تک مرحله ای روی سطوح قابل استفاده است.

وی گفت: این رنگ ها از مقاومت بالایی در برابر روغن های گیاهی، شیمیایی و نورخورشید برخوردار است و نسبت به رنگ های معمولی طول عمر بالایی دارد.

نجف خانی با بیان اینکه صنایع ساختمانی(سطوح داخلی ساختمان، نمای خارجی، سرویس بهداشتی)چوب و مبلمان(میزو صندلی، مبلمان چوبی، آلاچیق، سونا خشک)، عمران(جداول و پل های عابر پیاده،سکوهای بتنی،تابلو و علائم رانندگی، دیواره های تونل های شهری)، روشنایی و برق( دکل های انتقال برقریال چراغ های روشنایی، سازه های فلزی و بتنی) می تواند مخاطب این طرح باشد،خاطر نشان کرد: تا کنون قراردادی برای استفاده از این رنگ منعقد کرده ایم.

به گزارش مهر این طرح در یازدهمین نمایشگاه و جشنواره فناوری نانو توسط فارغ التحصیلان رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده بود. این طرح با همکاری دکتر علی موسوی و صابر بادکوبه هزاوه اجرایی شده است.

 

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک