صنعت مس، بی نظیر در سودآوری

صنعت مس، بی نظیر در سودآوری

تاریخ 1398/11/19 تعداد بازدید 9443
کپی آدرس این مطلب
صنعت مس، بی نظیر در سودآوری

گروه معدن: بر اساس آخرین داشته های اطلاعاتی، ایران روی کمربند مس قرار گرفته و از ذخایر مس پورفیری (ذخایر مس با گستردگی زیاد و عیار کم) خوبی برخوردار است.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد

صنعت مس، بی‌نظیر در سودآوری

شنبه, 19 بهمن 1398 - 12:34

گروه معدن: بر اساس آخرین داشته‌های اطلاعاتی، ایران روی کمربند مس قرار گرفته و از ذخایر مس پورفیری (ذخایر مس با گستردگی زیاد و عیار کم) خوبی برخوردار است.

ذخایر مس ایران به طور عمده در کمربند فلززایی ارومیه- دختر قرار دارد و کارشناسان زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌کنند مجموع ذخایر پورفیری کل کشور به ۴ میلیارد تن رسیده باشد. این ذخایر ظرفیت خوبی برای توسعه بخش‌های مختلف صنعت مس در نقاطی از کشور ایجاد کرده است. درحال‌حاضر عمده تولید کنسانتره مس از معادن سرچشمه، سونگون و میدوک است، ضمن اینکه تنوع ژنتیکی مس در معادن کشور وجود دارد که بسیار دارای اهمیت است. ذخیره معدنی از ۲۲ میلیون تن مس خالص به ۳۴.۵ میلیون تن مس خالص در ایران افزایش افزایش یافته است. با افزایش ذخیره معدنی کشور هم‌اکنون ۴.۱۵ درصد کل ذخایر جهان در اختیار ایران است و رتبه هشتم را از این نظر در بین کشورهای جهان دارد. شیلی با ۱۷۰ میلیون تن رتبه نخست ذخیره معدنی مس را در اختیار دارد. با این حال از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۵ از یک‌سو عیار مس کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر در دنیا سالانه حدود ۲درصد تقاضا برای مس ایجاد می‌شود. روند تولید کنسانتره مس در این بازه زمانی نشان می‌دهد که تولید کنسانتره در این شرایط در حال افزایش است و بنا به آمار CRU تا ۵ سال آینده ۲‌.‌۵میلیون تن به تقاضای جهانی مس افزوده می‌شود. این تحلیلی است که مدیرعامل شرکت ملی مس از آینده بازار این فلز قیمتی دارد و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف ذخایر مس را برای این شرکت پربازده و سودده قلمداد می‌کند.

 

سرمایه‌گذاری‌های سودده

اردشیر سعدمحمدی چندی پیش در حاشیه یک نشست خبری گفته بود: کشورهای توسعه‌یافته سالانه چندتریلیون دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها یا در زمینه جایگزینی خودروهای الکتریکی به‌جای خودروهای بنزینی انجام می‌دهند که اینها از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضای مس در این بازه زمانی و در آینده پیش رو است.

به گفته سعدمحمدی، درحال‌حاضر میزان انرژی استفاده شده از نفت ۳۹ درصد است اما این رقم تا سال (۱۴۲۸شمسی) به ۱۹ درصد می‌رسد اما این موضوع برای انرژی برق کاملاً روند معکوسی طی خواهد کرد و از حدود ۱۳ درصد فعلی به حدود ۴۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، هزینه سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای شرکت مس یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو به‌علاوه ۱۳ هزارمیلیارد تومان است که با بهره‌برداری کامل آنها در سال ۱۴۰۲ شاهد تولید بیش از ۴۶۵ هزار تن مس کاتدی خواهیم بود.

سعدمحمدی افزود: تا پایان امسال ظرفیت ذوب مس کشور به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد و در حوزه تولید کاتد امسال به رکورد بالای ۲۶۰ هزار تن مس کاتدی خواهیم رسید و در سال بعد برای نخستین بار بالای ۳۰۰ هزار تن مس کاتدی تولید خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از معادن مس درآلو، دره‌زار، میدوک ۲ و ساخت فاز ۳ تغلیظ سونگون از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای افزایش تولید کنسانتره است گفت: برای ۵ سال آینده ۵۵۰میلیارد تومان برای اکتشاف اختصاص می‌دهیم و ۲ میلیارد تن به ذخایر مس با عیار ۰.۴درصد اضافه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: در ۶ ماهه ۹۸، ۳۶ هزارمتر حفاری کردیم که برای کل سال ۸۰ هزار متر پیش‌بینی شده است این درحالی است که در سال گذشته فقط ۳۴ هزار مترمربع اکتشاف انجام دادیم.

سعدمحمدی گفت: همچنین با انجام اکتشاف در سه معدن سونگون، سرچشمه و میدوک توانستیم ذخایر را به بیش از ۵ میلیارد تن برسانیم و در کل محدودها ذخایر شرکت مس به ۷ میلیارد و ۲۱ میلیون تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم شرکت مس که با هدف حفظ و صیانت از معادن مس در امسال انجام شده کاهش عیار برداشت از معادن به ۶۳درصد است در حالی که سال ۹۱ عیار برداشتی ۶۴۵/۰درصد بود و با وجود این موضوع تولید افزایش یافته است.

سعدمحمدی در ادامه گفت: در شهریور، رکورد تولید کاتد در طول عمر شرکت را داشتیم و در ۶ماه نخست امسال به تولید بیش از ۱۳۲ هزار کاتد رسیدیم که ۲۶ درصد از برنامه جلوتر بود. همچنین در تولیداند ۲۵ درصد و در تولید کنسانتره مس و مس محتوی معدنی نیز بیش از ۵درصد رشد داشتیم.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به عملکرد درخشان فروش در ۶ماه نخست امسال گفت: در این بازه زمانی به فروش بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان رسیدیم که معادل درآمد کل سال گذشته شرکت مس بود. در سال ۹۷، ۴۷هزار تن صادرات داشتیم اما در۶ ماه سال ۹۸ صادرات به ۵۲هزار تن رسید.

 

چشم‌انداز مثبت

در همین راستا مدیرعامل شرکت ملی مس در اظهاراتی جدیدتر گفت: در سال ۱۳۹۵، ۹۸ درصد بنگاه‌های معدنی مس جهان و در سال، ۹۹ درصد شرکت‌های تولیدکننده مس سودآور بوده‌اند.

به گزارش مس‌پرس، سعدمحمدی با بیان این مطلب اظهار کرد: کف سود بنگاه‌های تولید مس در جهان ۱۱۵۰دلار است و برخی بنگاه‌های با حجم تولید بالا سودی بیش از ۳۰۰۰ دلار داشته‌اند. با اشاره به عوامل بنیادی و تأثیرگذار بر آینده صنعت مس و افزایش تقاضای جهانی مس به‌دلیل کمرنگ شدن نقش نفت در بخش انرژی تا سال ۱۴۲۸شمسی گفت: میزان مصرف نفت از ۳۹ درصد کنونی به ۱۳ درصد تا سال ۲۰۵۰ کاهش و در مقابل میزان مصرف انرژی الکتریسیته از ۱۹ درصد کنونی به ۴۹ درصد تا ۳۰ آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: رشد مصرف انرژی الکتریسیته متضمن افزایش مصرف مس است به‌طوری‌که میزان مصرف مس در خودروهای کنونی ۸ کیلوگرم است؛ این در حالی است که در خودروهای الکتریکی بیش از ۸۹ کیلوگرم مس مصرف خواهد شد. سعدمحمدی اضافه کرد: با در نظر گرفتن این عوامل است که اتحادیه اروپا در تدوین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای یک دهه آینده، مس را در ردیف نخستین و برترین عنصر سرمایه‌گذاری قرار داده است.

سعدمحمدی در ادامه با اشاره به رشد فعالیت‌های اکتشافی شرکت مس در امسال گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶۰ هزار متر عملیات اکتشافی انجام دادیم که نسبت به ۴۰ هزار متر فعالیت اکتشافی سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت مس با اعلام این خبر خوب که ذخایر مس شرکت افزایش چشمگیری داشته است گفت: میزان ذخایر مس شرکت از ۲۲ میلیون تن به ۳۴ میلیون تن افزایش یافته است و ایران جایگاه هشتم را در بین کشورهای دارنده ذخایر مس دارد.

 

صفحه ۶ / گروه معدن / شماره ۳۰۹

  •  
نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک