شرایط استخراج مواد معدنی

شرایط استخراج مواد معدنی

تاریخ 1399/04/14 تعداد بازدید 7459
کپی آدرس این مطلب
شرایط استخراج مواد معدنی

عناصر نادر خاکی ۱۷ عنصر را در برمی گیرد که در جدول مندلیف در گروه لانتانیت ها قرار دارند. همچنین خاک های نادر را می توان به دو گروه سبک و سنگین تقسیم کرد که گروه دوم ذخایر کمتری دارند اما باارزش تر هستند. درباره اقدامات سازمان زمین شناسی برای رشد این عناصر باید گفت وقتی ما کار اکتشاف را انجام می دهیم، پیگیر یافتن عناصر مختلف هستیم.

از سال‌ها قبل، سازمان زمین‌شناسی در طرح‌های اکتشافی خود روی خاک‌های نادر مطالعه کرده و تاکنون ۲ بار طرح اختصاصی برای این عناصر ارائه داده است. علاوه بر طرحی که در کرج داریم هر کار اکتشافی که انجام می‌دهیم، بررسی می‌کنیم که ببینیم چه عناصری را می‌توان در آن ناحیه شناسایی کرد. این عناصر در سازندهای مختلف با ویژگی‌های گوناگون می‌تواند وجود داشته باشد؛ به‌طور مثال یک گروه از این عناصر در رسوبات هستند که ما در اکتشافات ژئوشیمی در استان یزد به آنها برخوردیم، اما مسئله مهم این است که باید به استحصال آنها توجه کرد که برای ما درحال‌حاضر از نظر تکنیکی چندان به‌صرفه نیست.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که استخراج یک ماده معدنی با شرایط اقتصادی همخوانی داشته باشد تا در مراحل بعدی بتوانیم گام‌های درستی برداریم.

عناصر نادر خاکی کاربردهای مختلفی در صنایع های‌تک، هوا فضا، الکترونیک، ساخت باتری‌های نسل جدید و... دارند اما در کشور ما به‌دلیل ضعف فرآوری و فناوری آن‌طور که باید رشد نکرده‌اند. خیلی دشوار است که در این عرصه ما به کشورهایی مثل چین برسیم.

چین درحال‌حاضر فناوری بسیار بالایی در این زمینه دارد که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم شرایط فعلی‌مان را با آنها مقایسه کنیم. ضمن اینکه چین دارای ذخایر زمین‌شناسی بسیار خوب، متنوع با عیار متفاوت از ذخایر ایران است. 

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک