خصوصی سازی عاملی برای رونق تولید در معادن

خصوصی سازی عاملی برای رونق تولید در معادن

تاریخ 1398/04/29 تعداد بازدید 2180
کپی آدرس این مطلب
خصوصی سازی عاملی برای رونق تولید در معادن

برای رشد معادن باید خصوصی سازی واقعی شود. همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند باید اجازه داده شود که بخش خصوصی و بخش مردمی اقتصاد، رشد کند.

 برای رشد معادن باید خصوصی‌سازی واقعی شود. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند باید اجازه داده شود که بخش خصوصی و بخش مردمی اقتصاد، رشد کند.

هرچند این مهم در فرمایشات ایشان در سال‌های اخیر بسیار مستتر بود و دائم بر این موضوع تاکید می‌کردند اما متاسفانه در این حوزه اتفاقی از سوی خصولتی‌ها و مجموعه‌هایی که قدرتی در اختیار دارند، نیفتاده است. گویا آنها تمایلی ندارند که از این حوزه خارج شوند.
مسئله دیگر اینکه سال‌های سال در کشور ما به‌جای تبلیغ سرمایه‌گذاری در حوزه تولید ثروت و مجموعه‌های مختلفی مثل معدن، مردم همیشه به سرمایه‌گذاری در موسسه‌های اعتباری تشویق شده‌اند. همان‌طور که دیده‌ایم دائم موسسه‌های اعتباری و بانک‌ها تبلیغ کرده‌اند تا پول‌ها به‌جای اینکه جذب بورس و فعالیت‌های مختلف ازجمله معدن شوند، در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شوند. نتیجه این شد که بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی غیرقابل‌کنترل در جامعه شکل گرفت که نمی‌توانند با آن کاری کنند و بلاتکلیف مانده است.
ما به دنبال خصوصی‌سازی واقعی هستیم، چراکه اگر خصوصی‌سازی شکل بگیرد و دست بخش‌های مردمی باز شود، می‌توانیم در بخش‌های مختلف شاهد رشد اقتصادی باشیم. اگر امروز بخش خصوصی به لحاظ مالی توانایی خرید مجموعه‌های بزرگ را ندارد دست‌کم مدیریت را در اختیارش بگذاریم و موجب رشد آن شویم.
یکی از نمونه‌های موفق این کار، واگذاری یکی از کارخانه‌های حوزه صنایع معدنی از سوی ایمپاسکو به یک شرکت خصوصی است که در جریان یک مزایده برنده شد. خوشبختانه وقتی این مجموعه خصوصی دست به فعالیت زد نه‌تنها کارخانه را از ورشکستگی نجات داد بلکه آن را فعال هم کرد. به‌این‌ترتیب کارخانه‌ای که دولت هر سال بابت آن مقادیر زیادی هزینه می‌کرد فقط برای اینکه زیان انباشته یا بدهی‌هایش را جبران کند، با مدیریت بخش خصوصی و مالکیت دولتی روی پای خود ایستاد و در حوزه‌های صادرات و تولید داخل موفق شده است. همه این‌ موارد نشان می‌دهد که باید دست بخش خصوصی را برای تولید و رونق اقتصاد باز گذاشت.
قدیر قیافه / نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک