ضرورت شناسایی منابع آبی کارستی جدید و پایش فرونشست دشت ها در خراسان شمالی

ضرورت شناسایی منابع آبی کارستی جدید و پایش فرونشست دشت ها در خراسان شمالی

تاریخ 1400/06/03 تعداد بازدید 1538
کپی آدرس این مطلب
ضرورت شناسایی منابع آبی کارستی جدید و پایش فرونشست دشت ها در خراسان شمالی

نماینده اداره کل منطقه شمال شرق بر لزوم پایش فرونشست دشت ها تأکید کرد و گفت: مطالعات فرونشست از سال ۱۳۸۳ در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور آغاز شد و با شدت گرفتن مسئله فرونشست در دشت های کشور، مسئولیت مطالعات بخش فرونشست بر عهده این سازمان قرار گرفت.

 به گزارش معدن نیوز -نماینده اداره‌کل منطقه شمال شرق بر لزوم پایش فرونشست دشت‌ها تأکید کرد و گفت: مطالعات فرونشست از سال 1383 در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور آغاز شد و با شدت گرفتن مسئله فرونشست در دشت‌های کشور، مسئولیت مطالعات بخش فرونشست بر عهده این سازمان قرار گرفت.

حسنعلی حسین‌زاده افزود: دفتر نمایندگی اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق در سال 93 در استان خراسان شمالی فعالیت خود را با اولویت مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافی آغاز کرد که اکتشاف پهنه جنوب استان به وسعت هفت هزار کیلومتر مربع از شهرستان جاجرم تا فاروج مورد پی‌جوئی و ژئوفیزیک هوایی با بالگرد قرار گرفت.

به گفته وی؛ هرچند که هنوز در خراسان شمالی به عنوان استانی که کشاورزی فعالیت اصلی اشتغال در آن محسوب می‌شود؛ وقوع فرونشست و عوارض سطحی ناشی از آن به مسئله حاد و بحرانی تبدیل نشده، با این وجود این اتفاق به صورت خزنده در حال پیشروی است و نباید از احتمال وجود آن غافل بود که در صورت بروز آن خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به استان تحمیل می‌کند.

نماینده اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق خاطرنشان کرد: توجه به برداشت عمده آب از منابع زیرزمینی خراسان شمالی و چاه‌های عمیق برای امور کشاورزی به منظور آبیاری مزارع و باغات به صورت سنتی و غرق آبی همچنین مصارف صنعتی بسیار ضروری است.

حسین‌زاده شمن اشاره به نصب کنتورهای هوشمند در مناطقی از استان یادآور شد: مدیریت و برنامه‌ریزی برای اصلاح استفاده از روش‌های نوین آبیاری برای کشاورزی و جایگزینی آب‌های بازیابی شده برای مصارف صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد و نباید از شناسایی منابع آبی جدید (کارستی) و پایش فرونشست دشت‌ها در استان غافل بود.

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک