گرداب خاموشی معادن را می بلعد

گرداب خاموشی معادن را می بلعد

تاریخ 1400/04/17 تعداد بازدید 2604
کپی آدرس این مطلب
گرداب خاموشی معادن را می بلعد

خاموشی، شهر را درنوردیده و به بنگاه های تولیدی و واحدهای معدنی و صنعتی نیز رسید.

 

به گزارش ماین نیوز، قطعی حامل‌های انرژی (برق، آب و گاز) غیر از منازل مسکونی، واحدهای صنعتی را نیز گرفتار و صدای اعتراض فعالان آن را بلندتر کرده‌ است. استخراج رمز‌ارز، کم‌آبی، استفاده زیاد مردم از انرژی برای رهایی از گرما و بی‌توجهی به الگوهای بهینه مصرف و... از دلایل مختلفی است که همواره ازسوی نهادهای دولتی مسئول تامین انرژی کشور بابت قطعی‌های مکرر آب و برق مطرح شده است. مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که در هیچ جای این بهانه‌ها به سوءمدیریت و اصلاح نشدن قوانین برای ایجاد رفاه مردم و واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره نشده است. مختل شدن زندگی شهری، توقف کار ادارات مهم دولتی و خصوصی، پنچر شدن چرخ فعالیت صنایع و معادن همه و همه از جمله پیامدهای مهم سوءمدیریت منابع انرژی در کشور است که متاسفانه بنا بر نظر فعالان اقتصادی، نهادهای دولتی به این موارد هیچ توجهی نمی‌کنند. صمت در زمینه خاموشی‌های پی‌درپی و همچنین تاثیری که این روند تاکنون بر فعالیت‌های معدنی داشته، با فعالان و کارشناسان بخش معدن و صنایع معدنی گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید:
تولید می‌خوابد

قدیر قیافه، عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن و نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به تشریح پیامدهای خاموشی‌های مکرر برای معادن و صنایع معدنی پرداخت و گفت: به‌یقین می‌توان گفت تا امروز قطعی برق به روند فعالیت تمامی صنایع و واحدهای تولیدی کشور از جمله بخش معدن و صنایع معدنی، آسیب رسانده و در صورت استمرار وضع موجود، این زیان گسترده‌تر خواهد شد.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: فعالان بخش معدن و صنایع معدنی می‌گویند گاه مدت خاموشی برق از ۱۵ ساعت تجاوز می‌کند و باید در نظر گرفت که این اتفاق چه ضربات مهلکی بر بدنه صنایع و معادن کشور وارد خواهد کرد.

وی همچنین به آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق در واحدهای تولیدی و صنایع اشاره و تصریح کرد: نه‌تنها در بخش معدن، بلکه در سایر قسمت‌های تولیدی، قطعی برق بر روند فعالیت تاثیر مستقیم و مخربی خواهد گذاشت. کارخانه‌ای که به‌طور مداوم در حال انجام فعالیت تولیدی است، با قطعی مکرر برق از میزان تولیداتش کاسته می‌شود و در نتیجه و به‌ناچار نرخ تمام‌شده محصول افزایش می‌یابد. عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ضمن بیان این موارد یادآور شد: کاهش تولیدات، تامین نیاز بازار داخلی را با مشکل مواجه خواهد کرد و در بحث صادرات نیز گره‌های اساسی و مهمی به‌وجود خواهد آورد، چراکه صنعتگر در اجرای تعهدات بین‌المللی خود ناتوان و مجبور به پرداخت غرامت‌های سنگین خواهد شد.
معادن کوچک آسیب می‌بینند

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در ادامه معادن را از نظر تامین برق موردنیاز فعالیت‌های خود به دو دسته تقسیم کرد. او در این باره گفت: معادن و صنایع بزرگ اغلب برای تامین برق موردنیاز خود بنا به دلایل مختلفی از جمله دور بودن از محدوده‌های شهری و مراکز توزیع برق، از راه‌های جایگزین تولید و تامین انرژی از جمله ژنراتور استفاده می‌کنند.

وی افزود: معادنی که برای تامین برق موردنیاز خود راهکارهای جایگزین دارند، در صورت قطعی برق سراسری با مشکلات چندانی مواجه نخواهند شد، اما در سویی دیگر معادن کوچک و متوسط که اغلب از برق سراسری برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، به‌نسبت سایر معادن که از ژنراتور بهره‌مند هستند، فشار و لطمات بیشتری را از قطعی برق متحمل خواهند شد.
رکود نتیجه خاموشی

شهناز نوایی، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و فعال معدنی نیز به اهمیت نقش برق در واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: در روند فعالیت تولیدی ( معدنی و غیرمعدنی) برق نقشی مهم را ایفا می‌کند؛ از این‌ رو با نبود این رکن اساسی، فعالیت‌های صنعتی و معدنی متوقف و تا وصل شدن مجدد برق راکد می‌شود. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ضمن بیان این مطلب گفت: باید به این موضوع اشاره کرد که با ایجاد وقفه طولانی‌مدت بین دو شیفت کاری، کاهش تولید از نتایج بارزی است که حاصل خواهد شد. البته میزان این تاثیر و کاهش تولید بستگی زیادی به نوع کار صنایع و معادن دارد. واحدهای تولیدی که با کمپرسور و ژنراتور تولید برق فعالیت می‌کنند، آسیب کمتری نسبت به واحدهایی که وابسته به مرکز توزیع برق سراسری هستند، خواهند دید.

به‌گفته این فعال معدنی صنایعی از جمله سیمان، فولاد و آلومینیوم دردسرهای زیادی را نسبت به سایر صنایع از قطعی برق متحمل خواهند شد، چراکه اغلب دستگاه‌های این صنایع برای فعالیت نیازمند زمان زیادی برای گرم شدن و سپس راه‌اندازی هستند و با این توقف‌های پی‌درپی، روند کاری ‌این صنایع و معادن مرتبط با آنها دست‌اندازهای جدی را تجربه خواهد کرد.
راهکارهای موقت

نوایی در ادامه صحبت‌های خود به دورریز مواد اولیه برخی واحدهای صنعتی در پی قطعی مکرر برق اشاره کرد و گفت: باید به این موضوع نیز اشاره کرد که وقتی برق کارخانه و واحد تولیدی هنگام فعالیت قطع می‌شود، مواد اولیه موجود در دستگاه‌های مختلف به‌عنوان موادی به‌اصطلاح پرت دور ریخته می‌شوند و این از دیگر زیان‌های مهم خاموشی مکرر است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: البته اغلب صنایع و معادن بزرگ حتی در صورت استفاده از مراکز توزیع برق سراسری، دستگاه‌ها و ژنراتورهایی تعبیه کرده‌اند که در صورت قطعی برق، بتوانند به‌طور موقت از این راه‌های جایگزین برای تولید برق و ادامه فعالیت خود استفاده کنند، اما همان‌طور که تاکید شد، این راهکارها موقتی است و در صورت قطعی مکرر برق نمی‌تواند پاسخگوی صنایع و معادن باشد.
سخن پایانی...

مشکلات تامین برق فعالان معدنی در حالی عنوان می‌شود که چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از انعقاد موافقتنامه تولید ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید با همکاری وزارت نیرو و واحدهای صنعتی بزرگ خبر داد. علیرضا رزم‌حسینی گفت: بالغ بر ۳۰۰۰ مگاوات برق در واحدهای صنعتی و معدنی توسط خود این واحدها تولید می‌شود تا مشکل برق کشور و واحدهای صنعتی و تولیدی برطرف شود. وی اضافه کرد: موافقتنامه ایجاد ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید بین وزارت نیرو و واحدهای صنعتی بزرگ صورت گرفته تا از طریق خود واحدهای صنعتی به‌ویژه واحدهای بزرگ و معدنی، نیاز کشور را در این بخش تامین کنیم. توجه به مصائب تولید و رفع مشکلات فعالان صنعتی و معدنی یکی از وظایفی است که بر دوش مسئولان و نهادهای دولتی است. امیدواریم در ادامه با حل شدن مشکل انرژی، نه‌تنها صنایع و معادن بلکه جامعه شهری نیز از این گرداب خاموشی نجات پیدا کنند.

منبع خبر

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک