با ۲۵ ساختار زمین شناسی عجیب در دنیا آشنا شوید

با ۲۵ ساختار زمین شناسی عجیب در دنیا آشنا شوید

تاریخ 1399/03/11 تعداد بازدید 2296
کپی آدرس این مطلب
 با ۲۵ ساختار زمین شناسی عجیب در دنیا آشنا شوید

 با ۲۵ ساختار زمین شناسی عجیب در دنیا آشنا شوید

از دودکش‌های جن ‌گرفته تا چشم صحرا، ساختارهای زمین‌شناسی عجیب و شگفت‌انگیزی در گوشه و کنار سیاره زمین یافت می‌شوند.

عجیب‌ ترین مکان‌ های روی کره زمین

 در جای جای این سیاره خاکی، ساختارها و پدیده‌های زمین‌شناسی شگفت‌انگیزی یافت می‌شوند که حتی در خیال انسان نیز نمی‌گنجند. از دودکش‌های جن گرفته تا چشم صحرا، زمین پر از این ساختارهای زمین‌شناسی عجیب است و هر روزه نیز اکتشافات جغرافیایی جدیدی رخ می‌دهند. با ما همراه باشید تا ۲۵ ساختار زمین‌شناسی عجیب در سراسر دنیا را به شما معرفی کنیم.

تخته‌سنگ‌های موئراکی (Moeraki)، نیوزلند

ساختار زمین شناسی عجیب تخته سنگ های موئراکی 

ساختار زمین شناسی عجیب تخته سنگ های موئراکی

 

تخته‌سنگ‌های موئراکی، سنگ‌های کروی و عظیمی هستند که در ساحل موئراکی در شرق نیوزلند قرار گرفته‌اند. افسانه‌های زیادی در مورد چگونگی پیدایش این صخره‌ها در بین بومیان مائوری وجود دارد اما از دیدگاه علمی، این تخته‌ها درواقع در اثر فرسایش ساحلی وجود آمده‌اند.

 

کویر سفید (White Desert)، مصر

ساختار زمین شناسی عجیب کویر سفید 

ساختار زمین شناسی عجیب کویر سفید

 

نام دیگر کویر سفید، «صحرای بیضاء» (Sahara el Beyda) است. این صحرای منحصربه‌فرد که در ۴۵ کیلومتری شهر الفرافره واقع شده است، به خاطر رنگ سفیدش و ساختارهای گچی عظیمی که در آن وجود دارد، زبانزد همگان است. این ساختارهای خاص، به دلیل طوفان‌های شن گاه‌به‌گاهی که در این منطقه رخ می‌دهند، به وجود آمده‌اند.

 

گذرگاه ساحلی جاینت (The Giant’s Causeway)، ایرلند شمالی

ساختار زمین شناسی عجیب گذرگاه ساحلی جاینت

ساختار زمین شناسی عجیب گذرگاه ساحلی جاینت

گذرگاه ساحلی جاینت که به معنی گذرگاه غول است، ناحیه‌ای متشکل از ۴۰,۰۰۰ ستون به‌هم‌پیوسته از جنس کانی بازالت است. این ساختار زمین‌شناسی، در اثر فوران آتش‌فشانی در زمان‌های قدیم به وجود آمده است. این ستون‌های کنار هم، تا لبه صخره‌های کنار دریا کشیده شده و محلی برای عبور ایجاد کرده‌اند. این مکان در سال ۱۹۸۶، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

غار رید فلوت (Reed Flute Cave)، گوانگشی، چین

ساختار زمین شناسی عجیب غار رید فلوت

ساختار زمین شناسی عجیب غار رید فلوت

 فضای داخل غار رید فلوت مانند فیلم‌های علمی تخیلی است. نورپردازی رنگارنگ و زیبای این غار آهکی، سالهاست که گردشگران را به خود جذب کرده است. اسم این غار از نوعی نی گرفته شده است که خارج از آن رشد می‌کند و از آن برای ساخت فلوت استفاده می‌شود.

 

دریاچه مونو لیک (Mono Lake)، کالیفرنیا

ساختار زمین شناسی عجیب دریاچه مونو لیک ساختار زمین شناسی عجیب دریاچه مونو لیک

دریاچه مونو لیک، دریاچه‌ای وسیع و کم‌عمق است که به اقیانوس راهی ندارد. درنتیجه، طی سالیان متمادی مقادیر زیادی از نمک در آن تجمع پیدا کرده است. گرچه آب این دریاچه به دلیل قلیایی بودن برای زنده ماندن ماهی‌ها مناسب نیست، بااین‌حال، زیستگاه بسیاری از موجودات دیگر است. به‌عنوان مثال، میگوی آب‌ شوری که در آب‌های آن زندگی می‌کند، غذای دو میلیون پرنده مهاجر را فراهم می‌کند که هرساله در آن لانه می‌گزینند.

 

برج شیطان (Devils Tower)، وایومینگ

ساختار زمین شناسی عجیب برج شیطان 

ساختار زمین شناسی عجیب برج شیطان

 

برج شیطان، یک صخره سنگی عظیم است که ۳۸۶ متر ارتفاع دارد و در شمال شرقی دشت‌های وایومینگ در نزدیکی رودخانه بل فورش (Belle Fourche) قرار گرفته است. درباره‌ی دلیل نام‌گذاری آن می‌گویند وقتی در سال ۱۸۷۵، کلنل ریچارد ایورینگ داج در طی یک سفر اکتشافی به این منطقه سفر کرد، مترجم او نام بومی این سازه سنگی را درست متوجه نشده و به اشتباه آن را برج شیطان ترجمه کرد. به گفته‌ی زمین‌شناسان، این ساختار، ابتدا زیر زمین در اثر جامد شدن سنگ‌های مذاب یا ماگما تشکیل شد. سپس، در طول میلیون‌ها سال، سنگ‌های رسوبی اطراف آن فرسایش پیدا کردند و منجر به‌ ظاهر شدن این صخره بلند و خاکستری شدند.

 

۱۲ حواریون (The Twelve Apostles)، جاده گریت اوشن، استرالیا

ساختار زمین شناسی عجیب 12 حواریون 

ساختار زمین شناسی عجیب 12 حواریون

 

۱۲ حواریون، در واقع چندین تخته‌سنگ آهکی در ساحل پارک ملی پورت کمپبل هستند که در نزدیکی جاده ساحلی گریت اوشن در ویکتوریا، استرالیا واقع شده‌اند. این ساختارهای زمین‌شناسی در اثر فرسایش ایجاد شده‌اند؛ به این ترتیب که امواج اقیانوس آرام جنوبی به‌مرور زمان، صخره‌های سنگ‌آهکی را از بین بردند و غارهایی در این صخره‌ها تشکیل شدند؛ سپس، با ادامه‌ی فرسایش، این غارها به طاق‌هایی تبدیل شدند که درنهایت سقوط کرده و این توده سنگ‌های ۴۵ متری را از خود بر جا گذاشتند.

 

غار کریستال‌ها (Cave of the Crystals)، نایکا، مکزیک

 ساختار زمین شناسی عجیب غار کریستالها

ساختار زمین شناسی عجیب غار کریستالها

غار کریستال‌ها یکی از شگفتی‌های طبیعی جهان است که در نایکا واقع در مکزیک قرار گرفته است. درون این غار که شبیه نعل اسب است، کریستال‌های عظیمی از جنس سلنیت پیدا شده‌اند که از بزرگ‌ترین کریستال‌های طبیعی کشف‌شده در جهان محسوب می‌شوند.

 

دروازه دوزخ (Door to Hell)، ترکمنستان

ساختار زمین شناسی عجیب ذروازه جهنم 

ساختار زمین شناسی عجیب ذروازه جهنم

دروازه جهنم یک میدان گاز طبیعی در روستای دروازه واقع در ترکمنستان است. این مکان، به خاطر آتشی که سالهاست در آن می‌سوزد، شهرت پیدا کرده است. این آتش در سال ۱۹۷۱ توسط دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی روشن شد. به دلیل گازهای طبیعی که در این منطقه وجود دارند، بوی تند سوختن گوگرد تا مسافتی طولانی به مشام می‌رسد.

 

تپه‌های شکلاتی (Chocolate Hills)، فیلییپین

ساختار زمین شناسی عجیب تپه های شکلاتی 

ساختار زمین شناسی عجیب تپه های شکلاتی

تپه‌های شکلاتی، ساختارهایی جغرافیایی هستند که در استان بوهول واقع در کشور فیلیپین قرار گرفته‌اند. تعداد این تپه‌ها حداقل ۱,۲۶۰ عدد است که در منطقه‌ای با مساحت بیش از ۵۰ کیلومترمربع پراکنده شده‌اند. این تپه‌ها از علف‌های سبزرنگی پوشیده شده‌اند که در فصل خشک (دوره‌ی کم باران سالانه در مناطق گرمسیری) به رنگ قهوه‌ای شکلاتی در می‌آیند.

 

سالار دی یونی (Salar de Uyuni)، بولیوی

ساختار زمین شناسی عجیب کویر سالار دی یونی 

ساختار زمین شناسی عجیب کویر سالار دی یونی

کویر سالار دی یونی (Salar de Uyuni)، با مساحت ۱۰,۵۸۲ کیلومترمربع، بزرگ‌ترین کویر نمکی جهان است. این کویر در جنوب غربی کشور بولیوی در نزدیکی قله اندس واقع شده و ۳,۶۵۶ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. کویر «سالار دی یونی» در اثر تغییرات چندین دریاچه ماقبل تاریخ تشکیل شد و هم‌اکنون ۵۰ تا ۷۰ درصد از ذخایر لیتیوم در جهان در آن ذخیره شده است.

 

جنگل سنگی یونن (Yunnan Stone Forest)، چین

 ساختار زمین شناسی عجیب جنگل سنگی

ساختار زمین شناسی عجیب جنگل سنگی

جنگل سنگی یونن مجموعه‌ای از سازه‌های سنگ‌آهکی است که در استان یونن در چین قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این سنگ‌های بلند مانند استالایگمیت‌ها از زمین بالا آمده باشند. بسیاری از آن‌ها به درختان سنگی شباهت دارند و در ذهن انسان این تصور را ایجاد می‌کنند که نظاره‌گر جنگلی ساخته‌شده از سنگ است.

 

جزیره سقطری (Socotra Island)، یمن

ساختار زمین شناسی عجیب جزیره سقطری 

ساختار زمین شناسی عجیب جزیره سقطری

جزیره سقطری در ۲۴۰ کیلومتری شرق شاخ آفریقا و ۳۸۰ کیلومتری جنوب یمن قرار گرفته و منطقه‌ای بسیار دورافتاده است. به دلیل رخ دادن پدیده گونه‌زایی، یک‌سوم از گیاهانی که در آن رشد می‌کنند، در هیچ جای دیگر زمین یافت نمی‌شوند. این جزیره به‌عنوان عجیب‌ترین مکان در زمین توصیف‌ شده است.

 

دودکش‌های جن (Fairy Chimneys)، ترکیه

  ساختارهای زمین شناسی عجیب دودکش جن

ساختارهای زمین شناسی عجیب دودکش جن

ساختارهای سنگی «هودو» که به خاطر ظاهر عجیبش به نام «دودکش‌های جن» نیز مشهور است، در منطقه باستانی کاپادوکیا (Cappadocia) واقع در ترکیه یافت می‌شود. این سازه، درواقع یک ساختار سنگی بلند و نازک است که از زیر یک حوضچه خشک یا زمین سنگلاخی بیرون می‌آید و می‌تواند ۱/۵ تا ۴۵ متر ارتفاع داشته باشد.

 

غار جیتا (Jeita Grotto)، لبنان

  ساختارهای زمین شناسی عجیب غار جیتا

ساختارهای زمین شناسی عجیب غار جیتا

غار جیتا مجموعه‌ای از غارهای آهکی واقع در شمال بیروت، پایتخت لبنان است. این غار به یک رودخانه زیرزمینی راه دارد که آب آشامیدنی بیش از یک‌میلیون شهروند لبنانی را تأمین می‌کند و تنها با قایق می‌توان از آن‌ بازدید کرد.

 

اسکافتافل (Skaftafell)، ایسلند

 ساختارهای زمین شناسی عجیب اسکافتافل 

ساختارهای زمین شناسی عجیب اسکافتافل

پارک ملی اسکافتافل یک منطقه حفاظت‌شده در جنوب شرقی ایسلند است. چشم‌انداز این پارک بسیار شبیه رشته‌کوه‌های آلپ بوده و به خاطر آب‌وهوای مناسب و جغرافیای متنوعش شناخته شده است. آبشار اسوارتیفوس (Svartifoss) یا آبشار سیاه یکی از جاذبه‌های زیبای این پارک است که حدود بیست متر ارتفاع داشته و نامش از ستون‌های بازالت سیاه‌رنگی که در پشت آبشار وجود دارند، گرفته شده است.

 

رودخانه زیرزمینی پورتو پرینسا (Puerto Princesa)، فیلیپین

  ساختارهای زمین شناسی عجیب رودخانه زیرزمینی پورتو پریسنسا

ساختارهای زمین شناسی عجیب رودخانه زیرزمینی پورتو پریسنسا

رودخانه زیرزمینی پورتو پرینسا در ۵۰ کیلومتری شمال شهر Puerto Princesa در فیلیپین واقع شده است. این رودخانه پر از سازه‌های سنگی پیچیده، حیات دریایی عجیب و غارهای عظیم است. بازدید از مناطق عمیق این رودخانه زیرزمینی، به علت فقدان اکسیژن، برای بازدیدکنندگان تقریباً غیرممکن است.

 

 آبفشان Old Faithful، پارک ملی یلوستون، وایومینگ

 ساختارهای زمین شناسی عجیب الد فیتفول 

ساختارهای زمین شناسی عجیب الد فیتفول

پارک ملی یلوستون خانه‌ی بزرگ‌ترین ابر آتش‌فشان در قاره آمریکا است. برخی از حیات‌وحش ساکن در این منطقه شامل خرس گریزلی، گله‌های بوفالو، گوزن و گرگ هستند. شاید قابل‌توجه‌ترین بخش این پارک، آبفشان الد فیتفول (Old Faithful) باشد که به‌عنوان قابل پیش‌بینی‌ترین پدیده زمین‌شناسی جهان شناخته شده است؛ زیرا تقریباً هر ۴۴ تا ۱۲۵ دقیقه یک‌بار فوران می‌کند.

 

پارک ملی آرچز (Arches National Park)، یوتا

  ساختارهای زمین شناسی عجیب پارک ملی آرچز

ساختارهای زمین شناسی عجیب پارک ملی آرچز

پارک ملی آرچز یک پارک ملی آمریکایی در شرق ایالت یوتا است. این پارک حاوی بیش از ۲۰۰۰ طاق طبیعی، ازجمله قوس دلیکیت و انواعی از منابع و سازه‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی است. از سال ۱۹۷۰ تا به امروز، ۴۳ طاق در آن به علت فرسایش سقوط کرده‌اند.

 

ساختار ریچت (Richat)، موریتانی

  ساختارهای زمین شناسی عجیب ساختار ریچت

ساختارهای زمین شناسی عجیب ساختار ریچت

ساختار ریچت، که به نام چشم صحرا نیز شناخته می‌شود، در صحرای موریتانی غربی قرار گرفته است. آندره کوپرز، فضانورد هلندی، عکسی که در بالا ملاحظه می‌شود را از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفت. اگرچه هیچ‌کس دقیقاً از چگونگی پیدایش آن آگاه نیست، اما در ابتدا زمین‌شناسان به دلیل مدور بودنش تصور می‌کردند که از برخورد شهاب‌سنگ با زمین به وجود آمده است. امروزه این سازه به‌عنوان یک گنبد زمین‌شناسی بسیار متقارن و عمیقاً فرسوده در نظر گرفته می‌شود.

 

آیس ریزن ولت (Eisriesenwelt)، اتریش

  ساختارهای زمین شناسی عجیب آیس ریزن ولت

ساختارهای زمین شناسی عجیب آیس ریزن ولت

آیس ریزن ولت (Eisriesenwelt) یک غار یخی طبیعی واقع در شهر Werfen در اتریش است که در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب سالزبورگ قرار گرفته است. این غار که طولش به بیش از ۴۲ کیلومتر می‌رسد، بزرگ‌ترین غار یخی جهان است و هر ساله حدود ۲۰۰ هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند.

 

صخره بابل (Babele)، رومانی

  ساختارهای زمین شناسی عجیب صخره بابل

ساختارهای زمین شناسی عجیب صخره بابل

صخره بابل، در کوهستان Bucegi در رومانی قرار دارد که یکی از محبوب‌ترین مقصدهای توریستی این کشور محسوب می‌شود. نام آن در زبان محلی به معنی «پیرزن‌ها» است. این صخره به مرور زمان و در اثر فرسایش به چندین ساختار مختلف قارچی‌شکل تبدیل شده است.

 

صخره‌های سرخ پاریا در آریزونا

  ساختارهای زمین شناسی عجیب- صخره سرخ پاریا

ساختارهای زمین شناسی عجیب- صخره سرخ پاریا

صخره‌های سرخ پاریا، ساختارهایی از جنس ماسه‌سنگ هستند که در نزدیکی مرز آریزونا و یوتا در فلات کلرادو واقع شده‌اند. دره the Wave معروف‌ترین این صخره‌هاست که به خاطر فرم موجی و رنگارنگش در بین کوهنوردان و عکاسان شناخته شده است.

 

صخره‌های پنکیکی (Pancake Rocks)، نیوزلند

  ساختارهای زمین شناسی عجیب- صخره پنکیکی

ساختارهای زمین شناسی عجیب- صخره پنکیکی

صخره‌های پنکیکی، سنگ‌های آهکی بسیار فرسایش‌یافته‌ای هستند که در پارک ملی پاپاروئا واقع شده‌اند. این صخره‌ها، هم‌اکنون توسط پیاده‌روهایی که درون سازه‌های سنگی ساخته شده‌اند، برای بازدیدکنندگان قابل‌دسترسی هستند.

 

غار فینگال (Fingal’s Cave)، اسکاتلند

  ساختارهای زمین شناسی عجیب- غار فینگال

ساختارهای زمین شناسی عجیب- غار فینگال

غار فینگال یک غار دریایی منحصربه‌فرد در جزیره غیرمسکونی Staffa واقع در اسکاتلند است. عواملی مثل اندازه‌ی غار، سقف قوس‌دار و بلند آن و صداهای عجیب ناشی از اکوی صدای امواج، فضای آن را شبیه به فضای یک کلیسای جامع کرده است. بومیان اسکاتلندی به خاطر این صداها به آن نام «غار ملودیک» (A Uaimh Bhinn) را داده‌اند.

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک