مواد اولیه با تجهیزات ایران ‎ ساخت به اندازه نانو می رسند

مواد اولیه با تجهیزات ایران ‎ ساخت به اندازه نانو می رسند

تاریخ 1400/07/22 تعداد بازدید 5897
کپی آدرس این مطلب
مواد اولیه با تجهیزات ایران ‎ ساخت به اندازه نانو می رسند

تبدیل مواد اولیه صنعت دارویی، آرایشی و بهداشتی به ابعاد نانویی با توانمندی فعالان فناور داخلی ایران ساخت شده و نیاز به واردات را رفع کرده است.

از اکسترودرها در صنایع مختلف و با هدف آمیزه کردن دو ماده مختلف یا یک‌دست کردن مواد استفاده می‌شود. نمونه‌ای از این دستگاه که با فناوری پیشرفته‌ای نیز تولید می‌شود اکسترودر لیپوزوم است. نیاز صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی کشور به این دستگاه، با هزینه‌های بسیار بالا و از مسیر واردات تامین می‌شد، اما با تلاش فعالان فناور شرکت آرمینا مهرآوین نمونه ایران‌ ساخت آن به بازار عرضه شده است.

 

فاطمه غیبی مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی از کاربردهای هموژن‌ساز ایران‌ ساخت گفت و ادامه داد: این دستگاه در حوزه داروسازی، صنایع آرایشی، بهداشتی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی از فرآورده‌های دارویی با پایه لیپیدی را به اندازه نانو می‌رساند.

 

غیبی، درباره روش منحصر به فرد کارکرد دستگاه اکسترودر ایران‌ ساخت، بیان کرد: دستگاه، نمونه را تحت فشار بالای گاز نیتروژن از لوله‌های پلی کربنات دارای ابعاد نانومتری عبور داده و در نهایت نانو ذراتی با ابعاد مد نظر ارائه می‌دهد.

 

کمک به جذب و ماندگاری مواد

این فعال فناور در باره کاربرد نانویی کردن مواد در افزایش ماندگاری و جذب آن‌ها گفت: یکی از مشکلاتی که در مورد برخی از ترکیبات فعال زیستی داریم، ناپایدار بودن است، استفاده از نانو فناوری باعث می‌شود این ویژگی منفی تا حدودی مرتفع شود.

 

این فعال فناور، با اشاره به این‌که رویکردهای حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ ساخت در رونق و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق داخلی اثرگذار بوده است گفت: یکی از چالش‌های جدی برای تولید محصولات ایران‌ ساخت، وجود فرآیند زمان‌بر و طولانی دریافت مجوزها است؛ این چالش می‌تواند به کمک رویکردهای حمایتی معاونت علمی و فناوری اصلاح و شرکت‌ها را از درگیر شدن در فرآیندهای اداری مصون کند.

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک