۴۵ نقشه زمین شناسی یکصدهزارم استان سمنان تهیه شد

۴۵ نقشه زمین شناسی یکصدهزارم استان سمنان تهیه شد

تاریخ 1400/04/10 تعداد بازدید 2909
کپی آدرس این مطلب
۴۵ نقشه زمین شناسی یکصدهزارم استان سمنان تهیه شد

مدیر اداره کل استان سمنان گفت: ۴۵ فقره نقشه از ۵۹ نقشه در مقیاس یکصدهزارم مورد نیاز استان سمنان تهیه شده و ۶ نقشه در دست تهیه است.

 

به گزارش معدن نیوزمدیر اداره‌کل استان سمنان گفت: ۴۵ فقره نقشه از ۵۹ نقشه در مقیاس یکصدهزارم مورد نیاز استان سمنان تهیه شده و ۶ نقشه در دست تهیه است.

یاسر وکیل‌زاده افزود: برخی از نقشه‌ها از مجموع ۵۹ نقشه در مقیاس یکصدهزارم مورد نیاز استان سمنان مربوط به مناطق کویری است که به علت صعب‌العبور بودن، ظرفیت معدنی پایین ناحیه و پراکندگی کانون‌های جمعیتی تهیه نشده است.

به گفته وی؛ نقشه‌های زمین‌شناسی اطلاعات جامعی درباره ویژگی های مختلف زمین شامل جنس و سن سنگ ها و روابط بین آن‌ها، ساختمان زمین و قابلیت معدنی سنگ‌‌ها را در بردارد و با توجه به نیاز، با دقت‌های متفاوت یا مقیاس‌های گوناگون تهیه می‌شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان سمنان با بیان این‌که بدون نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های مختلف امکان اجرا و انجام طرح‌های عمرانی وصنعتی وجود ندارد، تصریح کرد: این نقشه‌ها در مطالعات زیست محیطی، آبخیزداری، مکان‌یابی اجرای طرح‌ های صنعتی، شهری، نظامی، مسیریابی جاده‌ها، ساخت فرودگاه، خطوط انتقال نیرو، انرژی و آب کاربرد دارد.

وکیل‌زاده تاکید کرد: اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان سمنان اطلس نقشه‌ های زمین‌شناسی یک‌دویست‌وپنجاه هزارم و یکصد هزارم  را در سال ۱۳۹۰ منتشر کرده و سه نقشه با مقیاس یک‌پنجاه هزارم برای شهرستان میامی این استان نیز در دست تهیه است.

 
چاپ ۱۲ نقشه زمین‌شناسی برای استان سمنان در مقیاس یک بیست‌وپنج هزارم

وی افزود: تاکنون ۱۶ نقشه در مقیاس یک بیست‌وپنج هزارم برای استان سمنان چاپ شده و ۱۲ نقشه در دست چاپ و سه نقشه در حال تهیه است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان سمنان با اشاره به اینکه نقشه‌های زمین‌شناسی یکی از لایه‌های اطلاعات پایه در کشور است و در تمام طرح‌های عمرانی و صنعتی کاربرد دارد، بیان کرد: این نقشه‌ها علاوه بر فراهم کردن بستر مناسب برای انجام تحقیقات زمین‌شناسی و علوم وابسته، در اکتشاف مواد معدنی، مطالعات لرزه‌‌خیزی و تهیه نقشه‌های پهنه بندی خطر بلایای طبیعی مانند سیلاب، زمین لغزش و آتشفشان‌ها و به عنوان نقشه مبنا در طرح‌های عمرانی مختلف نیز به‌کار می‌رود.

وکیل‌زاده تاکید کرد: هدف از تهیه یک نقشه زمین‌شناسی نشان دادن پراکندگی سنگ‌ها و گسل‌ها، تاقدیس‌ها، ناودیس‌ها و دیگر ساختمان‌های زمین شناسی است که در زمین ظاهر شده‌اند.

به گفته وی، در واقع این نقشه‌ها مقیاس کوچکی از پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که برای تفسیر پدیده‌های زمین‌شناسی، بیان تاریخ زمین‌شناسی منطقه و ترتیب رسوب‌گذاری واتفاقات گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان سمنان با بیان این‌که مشاهده تشکیلات زمین با وسعت زیاد آنها در حالت معمولی با چشم غیرممکن است، خاطرنشان کرد: نقشه‌های زمین‌شناسی اساسی‌ترین وسیله انجام تحقیقات درباره وضعیت زمین بدون مشاهده تمام عوامل است و هر کدام از واحدهای تشکیلات زمین‌شناسی روی نقشه‌ها با رنگ مخصوص به خود نشان داده می‌شوند و شیب و امتداد طبقات و همچنین گسل‌ها و چین‌ها با علامات و نشانه‌های معینی مشخص می‌شوند

شایان ذکر است؛ نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس یک بیست‌وپنج‌هزارم از لایه‌های اطلاعات پایه هر کشور به شمار می‌روند که در طرح‌های عمرانی، صنعتی، توسعه‌ای‌ و غیره کاربرد اساسی دارند.

علاوه بر این نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی یک بیست و پنج‌هزارم در انجام تحقیقات لرزه‌خیزی، لغزش، آتشفشان، پهنه‌‌بندی خطر، مخاطرات‌طبیعی ‌و... به عنوان نقشه‌های مبنا و پایه کاربرد دارند.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های یک‌دویست و پنجاه هزارم و یکصدهزارم را به پایان رسانده و اکنون با توجه به نیاز کشور به اطلاعات پایه زمین‌شناسی دقیق و کاربردی، طرح تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی با مقیاس یک‌بیست و پنج‌هزارم در ۶ لایه موضوعی مختلف در دستور کار این سازمان قرار دارد.

نظرات:

loader

از معدن تا صنعت، همراه شما هستیم

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شرکت کانساران بینالود می باشد .
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک